Kundesider
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål:
Betalingsterminal
Hvordan bytte oppgjørskonto tilknyttet terminal eller mobilbetaling?
Dersom du ønsker å bytte oppgjørskonto tilknyttet terminal så avhenger prosessen på om dere bytter kontonummer i samme bank eller ikke. Er det samme bank, tar dere kontakt med banken direkte. Skal dere derimot bytte bank vil vi bistå, og sender dere et NETS endringsskjema.
For å bytte kontonummer knyttet til deres mobilavtale, må dere melde fra til Nets via denne linken her. Da det er informasjon som kreves av deres bank/nettbank, må dere melde fra om endringer selv.
Kredittkort og NFC
Feilmeldinger på terminal
Ingen regningskort funnet
Dette skyldes at regningskortet ikke er ferdiglaget, eller at det ikke er en egenandel for pasienten å betale.
Svart skjermbilde på terminal
Forsøk en omstart av terminalen, eller ta kontakt med Teknisk Support her.
Teknisk oppdrag
Har du tekniske problemer med terminalen og har behov for besøk av tekniker, dekker Convene denne kostnaden.
Unntaket vil være Force Majeure, som er hendelser utenfor partenes kontroll, som umuliggjør oppfyllelse av plikter etter denne avtale.
Faktura
Avdragsordning
Dersom din pasient ikke har mulighet til å betale sin faktura med én innbetaling, kan det tilbys en avdragsordning. En avdragsordning er en avtale hvor man deler opp et beløp i flere mindre beløp som betales over tid.
Vi i Convene har inngående kunnskap om betaling av helsetjenester og vil gjennom samtale med din pasient sette opp en ordning som er til fordel for vedkommende og deg.
Digipost og elektronisk fakturavarsel
Dersom pasient forlater klinikken uten å betale for seg, og heller ikke betaler via ConvenePay (fordrer at dere har denne tjenesten aktivert), blir det som standard sendt faktura påfølgende virkedag. Faktura kan sendes som elektronisk fakturavarsel på SMS, via Digipost eller som ordinær post.
Prioritert rekkefølge:
- Pasienten får faktura elektronisk som varsel på SMS dersom vedkommende har samtykket til dette
- Pasienten får faktura tilsendt via Digipost dersom vedkommende har etablert egen konto for dette
- Dersom elektronisk distribusjon ikke er tilgjengelig, mottar pasienten faktura per post til folkeregistrert adresse
I tillegg må følgende vilkår være oppfylt for elektronisk fakturavarsel på SMS:
- Pasienten er mellom 18 – 75 år
- Pasienten har et norsk personnummer
- Pasienten har et gyldig registrert mobiltelefonnummer
Betalingsopplysninger som sendes som tekstmelding omfatter navn på oppdragsgiver, beløp på fakturaen, KID-nummer, kontonummer, samt forfallsdato. Ved utsendelse av elektronisk fakturavarsel mottar Convene kvittering fra vår tjenesteleverandør om at meldingen er kommet frem til mottakers mobiltelefon. Dersom bekreftelse ikke mottas, blir faktura utstedt via ordinær postgang påfølgende virkedag. Fakturaen sendes til folkeregistrert adresse.
Pasienter også kan se sin faktura i vår selvbetjente pasientportal MinConvene. Les mer om det her!
Elektronisk fakturavarsel på SMS er ikke det samme som ConvenePay (vår mobilbetalingstjeneste).
Les mer om ConvenePay her
Pasienten er uenig i kravet
Vi sender krav på vegne av deg som oppdragsgiver, og har ikke innsyn i hva kravet gjelder. Vi ber derfor pasienten om å kontakte behandleren direkte for spørsmål om hva kravet gjelder, eller dersom pasienten er uenig i kravet.
Alternativt kan vi i Convene håndtere klagen på vegne av pasienten. Vi stopper da videre innfordring til vi har avklart med behandleren som har opprettet kravet.
Resultatet av en klage kan være at pasienten får beskjed om at kravet skal betales, eller at det blir kreditert. Dersom behandleren mener det skal betales, og pasienten fremdeles er uenig, undersøker vi med behandler om det er ønskelig å ta saken videre til forliksrådet.
Pasienten får beskjed om feil KID-nummer ved betaling
Vi benytter ulike kontonummer for betaling av faktura og inkassosak. Vi ber derfor pasienter om å kontrollere at de har forsøkt å betale til riktig kontonummer, og ikke bruker et alternativ som ligger lagret i nettbanken fra tidligere betalinger til oss.
Enkelte KID-nummer inneholder en bindestrek, og det er viktig at denne inkluderes for at det skal være gyldig. Det er dessverre noen apper som ikke tillater bruk av bindestrek ved betaling. Det kan derfor være bedre å benytte fullversjonen av nettbanken, og logge inn enten via mobil eller PC.
Pasienten har betalt for mye, hva skjer med pengene?
Dersom pasienten ikke har åpne krav fra samme oppdragsgiver, vil pengene bli refundert til samme kontonummer som betalingen ble gjort fra. Merk at det kan bli trukket administrasjonskostnader.
Har pasienten flere uoppgjorte krav til samme oppdragsgiver som overbetalingen er gjort til, kan den bli flyttet til disse sakene. Dersom beløpet som flyttes over ikke dekker hele kravet, vil pasienten motta et restkrav fra oss.
Pasienten hevder å ikke ha mottatt første faktura
Pasienten mottar purring etter betaling
Vi anbefaler at pasienten ser over kravet som er mottatt og sammenligner dette med betalingen som er utført i banken.
- Har pasienten kun betalt deler av kravet purrer vi på restbeløpet.
- Om kravet er betalt etter forfall, kan det ha påløpt ytterligere omkostninger som må betales.
- Pasienten bør sjekke om betalingen er gjort til korrekt kontonummer. Har pasienten betalt til et annet kontonummer enn det som står oppført, må kravet betales.
- Pasienten bør sjekke om det er betalt med korrekt KID-nummer. Har pasienten betalt med et annet KID-nummer ber vi om å få tilsendt en kvittering. Dersom det er en bindestrek i KID-nummeret, skal denne også være med.
Kvitteringen må vise at betalingen er utført og inneholde KID-nummer, kontonummeret beløpet er betalt til, dato for innbetalingen, samt betalt beløp. Pasienten må også oppgi enten kundenummer, fakturanummer, saksnummer eller fullt navn og fødselsdato.
Annet
Tilbyr dere Vipps?
Vi tilbyr Vipps i kombinasjon med ConvenePay (mobilbetaling).
Les mer her
Er PasientSky en del av Convene?
PasientSky ble fisjonert ut av Convene sitt morselskap i 2017, og eies i dag av det danske selskapet EG. Convene er ikke en del av et konsern som selger pasientjournalsystem, og vi har heller ingen ambisjoner om å utvikle dette. Vi har avtale med PasientSky som en ekstern partner på lik linje med andre partnere, da Convene er partnernøytrale.
Økonomiportalen i PasientSky er eid og driftes av Convene.
Hvordan bytte kontonummer på en behandler?
Dersom du fremdeles har tilgang til journalsystemet endrer du til nytt kontonummer på din bruker der. Neste gang vi henter over regningskort, henter vi også over informasjon om nytt kontonummer. Har du ikke tilgang til journalsystem må du ta kontakt med vår supportavdeling, og vi vil bistå deg med endringen.
Journalsystem som Convene har integrasjon med
- Anita Systems
- Apertura
- Extensor
- Hano
- Helseplattformen
- Hove Total
- Infodoc
- Infodoc Sky
- Metodika
- PasientSky
- Physica
- Profdoc Vision
- Psykbase
- Sectra
- Solvit
- SystemX
- Webmed
- Winmed 3
- Winmed 3 Online
- Winpro
Kontaktinformasjon for pasienter
Pasienter kan kontakte oss på telefonnummer 22 80 70 70, sende oss e-post eller logge inn via våre nettsider for privatpersoner.
Skal barn og unge betale for klinikkbesøk?
Barn under 16 år har rett på gratis undersøkelse og behandling i den offentlige helsetjenesten. Dette betyr at det offentlige dekker egenandelen. Likevel er det noen utgifter som må betales etter et besøk, for eksempel materiell til behandling, prøvetaking eller administrasjonskostnader. Dette er utgifter som alle må betale – inkludert mindreårige. Unge pasienter mellom 16 og 18 år er per definisjon mindreårige, men er ikke fritatt fra å betale egenandel.
Dette er noen av temaene vi får mest spørsmål om – kanskje finner du svar på det du lurer på her?
Hvis ikke, ta kontakt med oss!