Kundesider
Debitor
En person eller et firma som skylder penger.
Kreditor
Det motsatte av en debitor, altså den som har krav på et pengebeløp fra en annen part etter å ha levert en vare eller tjeneste og ikke fått betalt.
Innfordringsprosess
En innfordringsprosess omfatter alle tiltak man gjør for å kreve inn et ubetalt pengekrav. For kunder av Convene vil dette være hele prosessen fra faktura sendes og til inkassooppfølgningen avsluttes, inkludert inkassovarsel og utenrettslige eller rettslige tiltak.
Betalingsoppfordring
Det første brevet som sendes etter at fristen for betaling av inkassovarselet er forfalt, og saken har gått til inkasso. Betalingsoppfordring er et obligatorisk brev i en inkassoprosess og må oppfylle formkravene i inkassoloven § 10.
Lett salær
Inkassoomkostninger som påløper når fakturaen går til inkasso og betalingsoppfordring sendes.
Tungt salær
Ved manglende betaling vil inkassoomkostningene (lett salær) dobles 43 dager etter at betalingsoppfordring er sendt, dette kalles tungt salær.
Utenomrettslig inkassoløp
En inkassoprosess som består av oppfølgning i form av brev eller telefonisk kontakt foretatt av inkassoselskapet selv.
Betalingsavtale
En avtale mellom kreditor eller inkassoselskapet og debitor om å betale kravet, ofte i form av en utsettelse eller en avdragsavtale.
Innsigelse
En innvending eller klage på faktura, kunden motsetter seg at hele eller deler av kravet er korrekt, og ønsker dermed ikke å betale.
Omtvistet krav
Når debitor er uenig i hele eller deler av et krav og dette formidles til kreditor eller inkassoselskapet. Et omtvistet krav kan aldri oversendes inkasso og prosessen kan ikke fortsette før uenigheten er avklart. Dersom innsigelsen er fremmet direkte til behandler/klinikk må innsigelse videreformidles til Convene.
Taushetsplikt ved håndtering av innsigelser
I forbindelse med håndtering av innsigelser: Fakturagrunnlaget til et helsekrav er underlagt taushetsplikt, og dersom debitor er uenig i dette er Convene fra tid til annen avhengig av å henvise vedkommende til klinikken for å løse uenigheten.
Rettslig tiltak
Dersom man ikke oppnår betaling ved bruk av utenrettslige inkassotiltak, kan inkassoselskapet iverksette rettslige tiltak for å få hjelp av myndighetene til å kreve inn det ubetalte kravet. Resultatet kan for eksempelvis bli lønnstrekk, pant i eiendom eller løsøre.
Utleggsbegjæring
Et rettslig tiltak der inkassoselskapet på vegne av kreditor ber namsmannen om hjelp til å tvangsinndrive kravet (eksempelvis gjennom lønnstrekk). Gir 10 år forlenget foreldelsesfrist.
Namsmann
Den delen av myndighetene som behandler utleggsbegjæringer og sikrer eller iverksetter tvangsinndrivelse av ubetalte pengekrav på vegne av kreditor.
Foreldelse
Foreldelsesloven inneholder regler som sier noe om hvor lang tid kreditor har på å kreve inn et pengekrav, og hovedregelen er tre år. I tillegg finner man bestemmelser om ulike tiltak som kan gjøres for å forlenge denne fristen. Det kan for eksempel være at debitor erkjenner betalingsplikten, signering av gjeldsbrev eller at kravet blir oversendt rettslig behandling og denne beslutningen blir rettskraftig. Når et pengekrav foreldes, taper kreditor retten på betaling med mindre debitor ønsker å gjøre opp for seg på eget initiativ.
Taushetsplikt
Inkassobransjen pålegges, og praktiserer, streng taushetsplikt om sakene de behandler. Taushetsplikten er ikke til hinder for at visse opplysninger overlates til lovlig bruk som kredittopplysning og lignende, under forutsetning av at virksomheten drives i samsvar med lover og regler.