Økonomiportalen
Ubetalte krav regnes som inntekt, og må følgelig skattes av. I økonomiportalen har du mulighet til å tapsføre krav hvor betaling har uteblitt. Tapsførte krav fremstår som en kostnad i regnskapet, slik at du ikke behøver betale skatt av noe du ikke har tjent inn ennå. Vi anbefaler at du gjør dette, før du henter ut din årsrapport. Rådfør deg gjerne med din regnskapsfører!
Har du ikke tilgang i økonomiportalen? Ta kontakt med ansvarlig ved klinikken der du jobber for å bli lagt inn som ansatt.
Når kan et krav tapsføres?
- Det må gå minimum seks måneder og tre purringer må være sendt for at kravet kan føres som tapt i regnskapet ditt. Det er mest vanlig å gjøre opp status på ubetalte krav ved regnskapsårets slutt.
- Selv om du tapsfører, vil det ubetalte kravet følges opp videre av CrediCare, som kontakter pasient med jevne mellomrom for å gjøre vedkommende oppmerksom på det utestående kravet.
- Dersom et krav er feil og du ønsker at vi skal stanse videre innfordring skal kravet krediteres eller ettergis.
Slik går du frem for å tapsføre
- Hold musepekeren over Convene-logoen og velg Ubetalte under Faktura.
- Finn kravet du ønsker å tapsføre enten ved å søke på pasient eller referanse fra journalsystemet.
- Under Handlinger ser du en hengelås, klikk på denne og velg Tapsfør.
- CrediCare fortsetter oppfølging av kravet, og overfører hovedstol til deg så snart denne er innbetalt. Når kravet er betalt vil dine rapporter oppdateres og innbetalingen vil vises under Betaling på tidligere tapte faktura i din årsrapport.